NO´s største utvalg
Tjen opp bonus på dine kjøp
2-5 dagers levering
Gratis frakt over 699,-ellers 59,-
D-vitamin

D-vitamin

Har du mangel på D-vitamin, også kalt solskinnsvitaminet?
Hos Pureviva finner du et stort og bredt utvalg av D-vitaminer. Se hele vårt utvalg nedenfor.

Les mer om D-vitamin her >>

Hva er D-vitamin?

D-vitamin er fettoppløselig, hvilket betyr at det ikke kan oppløses i vann og dermed skilles ut med urinen. I stedet samles D-vitamin i kroppens fettdepoter. Kroppen er selv i stand til å danne D-vitamin i huden ved opphold i sollys.

D-vitamin regulerer kalsiumkonsentrasjonen i blodet, hvis konsentrasjonen er for lav kan det bl.a. føre til muskelkramper. D-vitamin er også med på å fremme opptaket av kalsium og fosfat fra tarmen, i tillegg til at det også er viktig for tann- og knokkelvev, da de grunnleggende består av kalsium og fosfat. Dessuten hjelper vitaminet med å skape god balanse i immunforsvaret.

Det anbefalte daglige inntaket av D-vitamin for menn og kvinner på over 60 år er på 7,5 mikrogram. For eldre, gravide og ammende ligger det anbefalte daglige inntaket på 10 mikrogram.

Gunstige virkninger ved D-vitamin

D vitamin gunstige virkninger
D-Vitamin er viktig for at kroppen din fungerer som den skal, da det har innflytelse på en rekke funksjoner i kroppen.

D-Vitamin bidrar til…
  • at kroppen din har et normalt opptak av kalsium og fosfor
  • at innholdet av kalsium i blodet er normalt
  • å vedlikeholde knoklene
  • at muskelfunksjonen virker som den skal
  • å holde tennene dine sunne
  • at immunforsvaret virker som det skal
  • at celledivisjonen fungerer optimalt
  • at knoklene hos barn har en sunn utvikling og vekst
  • at barnas bygger et sterkt immunforsvar
Så som du kan lese er det svært viktig at du får i deg rett mengde D-vitamin, da det bidrar til svært mange vesentlige funksjoner i kroppen.

Kan jeg ta for mye D-vitamin?

Et ofte stilt spørsmål er. "Hvilke bivirkninger er det ved for høyt inntak av D-vitamin?". Kan man faktisk få i seg for mye av dette gode vitaminet? Ja, du kan ta for mye D-vitamin. Ved for stort inntak av vitaminet vil det oppstå forgiftningstilstander i kroppen. Ved svært høye doser D-vitamin vil innholdet av kalsium i blodet bli forhøyet, hvilket vil kunne gi:
  • Kvalme
  • Forstoppelse
  • Hodepine
For at dette skal skje må en dog inntak svært store doser av vitaminet – faktisk hele 100 ganger anbefalt daglig inntak.

Grunnen til at du kan få i deg for mye D-vitamin er at det er et fettoppløselig vitamin. Dermed kan du ikke skille det ut gjennom urinen som er tilfellet med mange av de andre vitaminene. Så hvis du får i deg for mye D-vitamin har kroppen vanskeligheter med å bli kvitt det igjen, og det kan derfor samle seg opp i kroppen, hvilket ikke er spesielt sunt.

Hvordan skal D-vitamin inntas?

Da D-vitamin er fettoppløselig bør det inntas sammen med et måltid som inneholder fett. De fleste kosttilskudd med D-vitamin har også begynt å inneholde fettstoff for å sikre et optimalt opptak i kroppen. Du kan alltid sjekke innholdet i produktet for å se om det inneholder fett.

Hva gir økt risiko for D-vitaminmangel?

  • Nyresvikt eller leversvikt
  • Kosthold med lavt eller ikke noe innhold av egg og fet fisk
  • Kvinner som går tilsløret, har en økt risiko for D-vitaminmangelAlkoholisme
  • Kvinner som har passert overgangsalderen
  • Alderdom med små mengder ensidig kost samt opphold innendørs

Symptomer på D-vitaminmangel

For voksne er et av symptomene osteomalasi. Denne sykdommen er preget av forstyrrelser i kalsium- og fosfor-omsetning. Dette kan medføre:
  • Knokkelskjørhet
  • Muskelsvekkelse
  • Tannforfall
  • Tretthet og humørsvingninger

Hvem er spesielt utsatt for mangel på D-vitamin?

Der er noen grupper som oftest har et større behov for D-vitamin enn andre.
  • Barn 0-2 år: Som det også har blitt nevnt ovenfor, er D-vitamin essensiell for oppbyggingen av knoklene og immunsystemet hos barn. Derfor er et tilskudd av D-vitamin ofte anbefalt til barn i denne alderen. Det er allikevel viktig at barn først kan få kapsler/tabletter fra de er 1,5 år. Så inntil da skal de ha D-vitamin som dråper

  • Gravide: Kroppen har under graviditeten et økt behov for D-vitamin og derfor er et tilskudd ofte anbefalt til gravide. Det finnes multivitaminer spesielt til gravide som inneholder tilstrekkelig D-vitamin

  • 70 år og oppover: Når du blir eldre blir knoklene ofte også svakere, så derfor kan det være en god idé å supplere med ekstra D-vitamin og kalsium

Inntak av vitaminer og kosttilskudd bør aldri erstatte et normalt variert kosthold. Hvis du i forveien har forhøyet kalsium eller fosfat i blodet, bør du ikke ta D-vitamin, da det vil kunne forverre tilstanden. Snakk alltid med legen din hvis du er i tvil.

Hvor kan du få D-vitamin fra? De beste kildene til D-vitamin

Nå har du lest litt om hvorfor D-vitamin er så viktig og hvilke symptomer du kan oppleve om du har stort underskudd. Men hvordan sikrer du at du får i deg nok D-vitamin? Det er grovt sett to kilder til D-vitamin – mat og sollys.
“Sollys?!” Spør du sikkert, og ja, du kan faktisk ta opp D-vitamin gjennom sollys. Hvilket du kan lese mye mer om lengre nede.

D-vitamin fra mat

Det er en myte at man ikke kan få D-vitamin fra kosten, selv om det allikevel gjerne kan være vanskelig. Grunnen til at det er vanskelig er at den primære kilden er fisk. Og som du sikkert har hørt mange ganger før, så spiser vi nordmenn alt for lite fisk. Hvilket både resulterer i at vi ikke får i oss nok av den essensielle omega-3-fettsyren, men altså også D-vitamin.Beste kilder til D-vitamin gjennom kosten:
D vitamin i mad
  • Levertran fra sei (500 mcg)
  • Levertran fra torsk (250 mcg)
  • Villaks (30 mcg)
  • Torskerogn (27 mcg)
  • Røkt sild (13 mcg)

Utover det ovennevnte er fet fisk generelt en god kilde til D-vitamin, men også egg inneholder D-vitamin. Hvis du hverken spiser kjøtt eller fisk, så kan det være nødvendig med et tilskudd eller en masse sollys.

Selv om du spiser matvarer med et høyt innhold av D-vitamin, så kan du saktens risikere å ha underskudd, da vitaminet blir tatt opp i tarmen. Tarmsystemet er i ubalanse hos svært mange, og derfor blir vitaminene ikke tatt optimalt opp i kroppen. En av medspillerne for at tarmfunksjonen og fordøyelsen din skal fungere som den skal, er melkesyrebakterier, som sikrer at alt er i balanse.

D-vitamin fra sollys

Kroppen kan også selv danne D-vitamin ved hjelp av sollys, og næremere bestemt UVB-strålene. I Norge har vi svært mange måneder hvor det ikke er mange solskinnstimer, og derfor får vi spesielt et underskudd om vinteren. Solkrem hemmer faktisk også opptaket av D-vitamin i huden – men det er ikke dermed sagt at du skal droppe solkremen helt.

Varen legges til i kurven din

Kunne ikke legge til i kurven

Fortsett til betaling

Oppdaterer handlekurven din

cart-loader